ESPİRİN, CİHAN DEMİRCİ'NİN TÜRKÇEYE KAZANDIRDIĞI BİR SÖZCÜKTÜR...

32 yıldır mizaha yoğun emekler veriyorum… Bugüne dek mizah yazarı olarak ürettiğim, Türkçeye ve argoya kattığım isimlerin- sözcüklerin- deyimlerin- tanımlamaların başına pek çok “suistimal” gelmişti… Bazı kitaplarda bizzat ürettiğim esprilerimi-laforizmalarımı-sözcüklerimi görmüş, yakalamıştım. Bulduğumuz sözcükleri kampanyalarında kullanan şirketler mi olmadı?.. Ürettiğimiz esprileri radyo programlarında babalarının malı gibi aktaranlar mı?
ESPİRİN, 90’lı yılların başlarında benim ürettiğim bir sözcüktür... Türkçede olmayan bu sözcüğü; ESPRİ ve ASPİRİN sözcüklerinin karşımından elde ettim.:))) ESPİRİN sözcüğünün yolculuğu;1994 yılında Milliyet gazetesinin “Seri İlanlar” sayfasının üst köşesinde başlayan özdeyiş tarzı kısa esprilerime "ESPİRİN" adını vererek başladı. Espri ve Aspirin sözcüklerinin karışımından ürettiğim bu sözcüğü önce bir mizahi özdeyiş köşesi olarak Milliyet gazetesine yazdım, ardında 1995 yılında da, Papirüs Yayınlarından kitap olarak yayınladım. Kitap ilgi gördü. Üst üste baskılar yaptı. Hatta bir dönem eczanelerde bile satıldığı oldu. Kitabın 1995'te üst üste baskı yaptığı dönemde, Papirüs Yayınlarının o zamanki sahibi Mustafa Aksoy, kitabın Ankara'da korsan basımına rastladığını bile söylemişti... Bu kitabın son basımı 2004 yılında (9. Basım) Say Yayınlarından çıkmıştı.
Sonra 2008 yılının Temmuz ayında gelen bir mail uyarısıyla gazete köşesi ve ardından kitap olmuş sözcüğümün bir şahıs tarafından kitap ismi olarak kullanılmak üzere olduğuydu. Avukat aracılığıyla noterden protesto çekerek bu kitabın çıkmaması için uğraştım. Ülkemiz bu anlamda bir "hırsızlık" cehennemidir. Siz üretirsiniz, başkaları sahiplenir, bu sözcüğü biri bulmuş mudur demez. Bakın bu ESPİRİN birileri tarafından blog adı olarak, hatta bir tiyatro topluluğunun adı olarak bile kullanılıyor, bunları 2008'deki avukat koşturmacası sırasında fark ettim.

Cihan Demirci
ESPİRİN'le ilgili başıma gelenleri DAMDAKİ MİZAHÇI adlı kişisel blogumdaki şu linke tıklayarak okuyabilirsiniz: